محتوای کدهای ساخت

محتوای کدهای ساخت

بهنام صادقیان

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تفاوتی نمی‌کند کد ساخت ASME SEC VIII  باشد یا کد 5500PD یا کد 31.3B ASME، همه این کدها در داشتن چهار موضوع مشترک هستند.  یکی از سولاتی که عموما در مصاحبه‌های استخدامی پرسیده می‌شود این است که تفاوت کد ساخت با استاندارد چیست؟ 

چهار بخش ماهیت قانونی و دادگاهی

کد ساخت شامل این چهار بخش است و به استناد این چهار بخش ماهیت قانونی و دادگاهی می‌یابد. برای مثال به استاندارد اتصالات 16.5B ASME نگاه کنید و آن را با VIII Sec ASME مقایسه کنید.

مسئولیت ها

کدها مشخص می‌کنند مسئولیت‌های سازنده، کاربر یا خریدار، بازرس و اختیارات آن‌ها در چه حدودی است و الزامات فنی و گزینه‌هایی که می‌تواند به توافق طرفین سازنده و کاربر برسد چه خواهد بود.

طراحی 

کدها بایدها و نبایدهای طراحی، تنش‌ها، فشارها، نحوه ی جوشکاری، اتصالات جوش خورده و ...جهت ساختی ایمن را مشخص می‌کنند.

مواد

کدها اطلاعات مهمی را درباره اجزای تحت فشار، مواد تایید شده، الزامات مرتبط با خصوصیات ماده هم چون درصد کربن، میزان تنش مجاز مواد، آزمون ضربه، کاربری‌های دما پایین و ... ارائه می‌دهند.

ساخت، بازرسی و آزمون 

موضوعات مرتبط با کد ساخت در این حوزه عبارتند از: الزامات تعیین هویت مواد و ردیابی آن‌ها، آزمون ناویرانگر از ماده مادر، تلرانس یا حد تحمل عمومی هم چون ناهمطرازی و ناگردی، الزامات اتصالات جوش خورده، تایید جوشکار، ورق‌های آزمون، میزان انجام آزمون‌های ناویرانگر در اتصالات جوش خورده، شیوه انجام آزمون‌های ناویرانگر، حد پذیرش عیوب، آزمون‌های فشار.

حتما بخوانید:ظرف تحت فشار چیست؟

کدهای ساخت برای ساخت انواع تجهیزات و قطعات تحت فشار

کدهای ساخت برای ساخت انواع تجهیزات و قطعات تحت فشاربه قرار زیر به کار می‌رود:

ظروف تحت فشار:

اگر ابعاد ظرف بزرگ باشد، پوسته‌ی ظرف را به روش نورد می‌سازند و  پوسته‌ی نورد شده را به نازل‌های آهنگری شده، دریچه‌های آدم رو، یا فلنج ها جوش می‌دهند. برخی از نازل‌ها ممکن است ریخته‌گری باشند. 

شیرآلات صنعتی:

گروه عمده شیرآلات صنعتی با ریخته گری ساخته می‌شوند. شیرآلاتی بافشار بالاتر با فرآیند فورجینگ یا آهنگری ساخته می‌شوند، مانند Valve Globe های خطوط لوله سایز بالای فراساحلی. 

سیلندرهای گاز:

یا با جوش ساخته می‌شود یا با یکی از فرآیندهای آهنگری تولید می‌شود.

 توربین‌ها:

Investment Casting ریخته‌گری ماسه‌ای با روتور آهنگری شده و تیغه‌های ریخته‌گری سرمایه‌ای

 کارلوله:

سامانه‌های لوله کشی، گستره بسیار وسیعی از شیوه‌های ساخت را دربر می‌گیرد. اسپول‌های لوله‌ای را می‌توان با جوشکاری ساخت. خود لوله‌ها را می‌توان به روش مانسمان به صورت بی درز ساخت. لوله‌های کم فشار و اتصالات را می‌توان ریخته گری نمود.

مخازن اتمسفری :

Tank Storage از ورق‌های تخت ساخته می‌شوند.

مبدل‌های حرارتی نوع لوله‌ای:

پوسته جوش خورده یا آهنگری شده است. ورق لوله اغلب ورق معمولی یا متریال آهنگری شده است و تیوب‌ها معمولا با استفاده از فرآیند اکستروژن آهنگری می‌شوند.

Exchanger Heat   مبدل‌های حرارتی نوع ورقی:

پرس سرد ورق‌های تیتانیمی یا مس/ نیکل با قطعات انتهایی آهنگری شده یا ورق سنگین

 بویلرها:

درام‌های جوشاننده، اغلب از اوراق نورد شده و عدسی‌های اسپینی ساخته می‌شوند. هدرهای قطر کوچکتر برای سوپرهیتر، اکونومایزر، هوازدا deaerotor معمولا آهنگری می‌شوند و تیوب جدار ضخیم و سپس نازل‌های با قطرکوچکتر به داخل آن جوش داده می‌شود.تیوب‌هایشان عموما با اکستروژن آهنگری می‌شوند.

حتما بخوانید:طرح آزمون بازرسی ITP

نظرات کاربران