Car Seal چیست؟

Car Seal چیست؟

بهنام صادقیان

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

Car Seal یا قفل شیر وسیله ای برای قفل کردن و یا مهروموم کردن یک شیر در وضعیت باز یا بسته است تا از عملیات بدون مجوز بر روی شیر جلوگیری شود. بهره برداری بر روی شیر در صورت استفاده از قفل شیر تنها با بریدن مهر و موم صورت میگیرد که در نتیجه دلالت بر دستکاری یا انجام عملیات توسط یک کارگر مجاز به انجام چنین کاری است. قفل شیر یا Ceal cars بسته به نیازهای عملیاتی در رنگ های متنوعی در دسترس هستند.

کد گذاری رنگی قفل شیر و برچسب هابرای تعیین وضعیت شیر ایمنی توصیه می شود. مثلا، رنگ سبز برای حالت باز و رنگ قرمز برای حالت بسته باشد.

دیگر رنگ های قفل شیر را میتوان برای انتساب سیالی که از درون شیر میگذرد به کار گرفت. قفل شیر برای بخشی از برنامه مهر و موم شیرها در وضعیت باز وبسته به کارگرفته می‌شود. شکل زیر قفل شیر بسته car seal close /CSC روی اهرمی شیر توپی برای جدا کردن شیر ایمنی می باشد.


 image

گزینه های قفل شیر:

  • جنس
  • قطر کابل
  • طول کابل
  • رنگ قفل
  • مشخصه و هویت
  • کارکرد

جنس:

بدنه آلومینیمی با رنگ زنی آندایزینگ . این قفل شیر ها کابل فولادی گالوانیزه ای دارند فولادزنگ نزن با مقاومت عالی در برابر خوردگی در محیط دریایی. سر این قفل شیر ها از روی ساخته شده شده درحالی که کابل شان فولاد زنگ نزن است گره های شیر پلاستیکی را میتوان برای مهر وموم شیرها استفاده کرد مشابه با قفل شیر های فولادی این ها شماره سریال هویتی منحصر به فردی دارند.

قطر کابل:

قفل شیر های استاندارد قطر 2/5 میلی متری دارند و این برای کاربری به قدر کافی کامل است کرنش شکست 500 کیلوگرمی است کابل ازفولاد گالوانیزه چندرشته ای ساخته می شود

طول کابل:

هر مقداری که مشتری بخواند طول استاندارد یک متر است

رنگ قفل:

بسیار متنوع

مشخصه و هویت:

هر قفل شیر میتواند شماره سریال منحصر به فردی دارد

کارکرد:

دو حالت عملیاتی قفل شیر وجود دارد:  خود قفلی یا self-locking و کلید جدایی یا breakaway key

همان طور که از نامشان بر می آید یک مهرو موم شیر خود قفلی به محض این که کابل داخل بدنه می شود قفل و مهر و موم میشود کابل را میتوان تنگ و سفت کشید اما نمیتواند رها شود حالت دیگرکلید جدایی است که برای مهروموم شیر استفاده می شودزمانی که کابل وارد بدنه میشود هنوز میتوان آن را جدا کرد. برای این که مهر وموم صورت گیرد کابل باید تنگ کشیده شود و بعد یک کلید باید به صورت دستی چرخیده شود تا وقتی جدا شود نوک کلید در قفل کابل در جای ش گیر کرده و قفل میشود.

معنای Car seal open, car seal close چیست؟

اگر کارتان با فرایند های خط لوله طراحی پایپینگ و تامین تجهیزات شیرالات مرتبط باشد، احتمالا با اصطلاحاتی همانند  car seal open, car seal close, CSO, CSC که در P & IDنوشته شده است برخورد داشته اید بسیار ساده این عناوین توصیف الزام به قفل و مهر و موم یک شیر صنعتی برای پیشگیری از عملیات چه در وضعیت بسته چه در وضعیت باز را توصیف میکند  ابزار رسیدن به این مهم قفل شیر یا Car seal است این عبارت ازوسیله ای که برای مهر و موم کردن محموله قطاری یا کشتی استفاده می شود گرفته شده است.

Cargo / Rail way cars => Car Seal بسیار شبیه مهر و موم آن چیزی است که گاهی در پشت بار کامیون باری دیده اید این نشانه ای بر دستکاری بار ماشین یا کانتینر را فراهم میکند.

حتما بخوانید:تاریخچه لوله

نظرات کاربران