از سیر تا پیاز استرینر در پاپینگ strainer

از سیر تا پیاز استرینر در پاپینگ strainer

بهنام صادقیان

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

استرینر Strainer

قطعات مهمی در سامانه لوله کشی برای حفاظت از تجهیزات در برابر تخریب ناشی از آلاینده ها و دیگر ذراتی هستند که ممکن است توسط سیال فرایندی حمل شود.استرینر ها ، درحین راه اندازی و زمان شست وشو flushing ، را میتوان در بالادستی پمپ ها جای داد تا از آنها در برابر آشغال و کثیفی و دیگر ذراتی که ممکن است در لوله جامانده باشد، محافظت کند.

شکل زیر استرینر های معمولی را نمایش میدهد. استرینر های دائمی را متوان در بالا دستی شیر کنترلی، trap ، و ابزار دقیق نصب کرد تا از آنها در برابر محصولات حفاظت کند که ممکن است در سراسر سیستم لوله کشی حمل و رانده شده باشد.

 image

شکل- استرینر معمولی

 imageپمپهای گریز از مرکزی و رفت و برگشتی حاوی ذرات جامد بایستی استرینر های دائمی داشته باشند که در خطوط مکشی به سوی پمپ یا ظرف از جایی که پمپ مکش میکند، تمهید شده باشد.

ناحیه آزاد چنین استرینری حداقل باید سه برابر سطح مقطع خط مکشی، فاصله داشته باشد. موقعیت استرینر دائمی ( در تقابل با نوع مخروطی موقتی که در نقطه فلنجی نصب میشود) نیز اهمیت دارد.

استرینر از نوع y

این قطعه که برای برداشتن ماده خارجی از لوله طراحی شده و حفاظت پمپ، سنجه ها، شیر آلات، و دیگر ابزارهای مکانیکی را فراهم میکند،که به نام y-type strainer شناخته میشود، به جهت شکل شان این گونه نامگذاری شده و معمولا برای پالایش مسیر استفاده میشود. البته ناحیه پالایشی بزرگ را میتوان با توری های ریز به کارگرفت. استرینر تمیزی سیال را بهبود میبخشد، عمر شیرآلات را طولانی تر میکند و از پمپ ها و سنجه های ابزار دقیقی و دیگر تجهیزات گرانقیمت محافظت میکند. این قطعه هم چنین برای آب، هوا، گاز، نفت ، بخارداغ و دیگر سیالات مناسب است.

یک استرینر نوع y را میتوان در موقعیت های افقی یا عمودی(جریان به سمت پایین) با توری نصب کرد. این به توری استرینر این امکان را میدهد که ماده را در استرینر در پایین ترین نقطه توری جمع آوری کند. استرینر Y معمولا ظرفیت نگهداری گل و لای کمتری نسبت به صافی نوع سبدی دارد و بنابراین تمیزکاری دوره ای بیشتری نیز نیاز دارد. در سیستم های بخار، معمولا این مشکل ایجاد نمی شود مگر اینکه میزان زنگار زیادی وجود داشته باشد یا بلافاصله بعد از نصب و راه اندازی که مقدار گل و لای زیادی وارد صافی (استرینر) می شود.

در جاهایی که مقدار زیادی گل و لای وجود دارد، معمولا می توان یک شیر تخلیه از زیر را در کلاهک صافی نصب کرد و به این ترتیب استرینر از فشار بخار برای تمیز شدن استفاده می کند و دیگر نیازی به توقف سیستم (کارخانه) نیست.

جهت استرینر نوع Y

صافی نوع Y را می توان هم در حالت افقی و هم عمودی (جریان رو به پایین) نصب کرد به طوری که صفحه آن رو به پایین باشد. این حالت به صفحه استرینر امکان می دهد تا مواد را در استرینر در پایین ترین نقطه از صفحه جمع کند. در لوله کشی گاز یا بخار افقی، استرینر نوع Y باید به گونه ای نصب شود که پاکت در سطح افقی باشد. این کار از جمع شدن آب در پاکت جلوگیری می کند زیرا جمع شدن آب در پاکت می تواند باعث خوردگی و اثرگذاری بر فرایندهای انتقال حرارت گردد.

در سیستم های مایع، پاکت باید به شکل عمودی روبه پایین باشد. به این ترتیب، در مواقعی که جریان کم است گل و لای جذب شده به شبکه لوله کشی بالادستی برگشت نمی کند. هرچند توصیه می شود استرینر ها در خطوط افقی نصب شوند، این کار همیشه ممکن نیست و اگر جریان رو به پایین باشد، استرینرها را می توان در خطوط لوله عمودی نصب کرد که در این صورت گل و لای به صورت طبیعی به سمت پاکت هدایت می شود.

درجریان رو به بالا نصب استرینر ممکن نیست زیرا استرینر را باید طوری نصب کرد که دهانۀ پاکت روبه پایین باشد و گل و لای به سمت پایین لوله برگردد.

 image

شکل- استرینر نوع y

Basket Strainer

استرینر سبدی

یک تعریف رسمی پذیرفته شده توسط موسسه کنترل سیالات Fluid Control Inistitue در باره استرینر سبدی چنین است:

یک ظرف بسته شده با یک جز توری قابل تمیز شدن که برای برداشتن و نگهداری ذرات خارجی تا حدود یک هزار اینچ قطر از سیالات جاری گوناگون طراحی شده است.

به عبارت ذرات خارجی توجه کنید. استرینرها لزوما فقط کثیفی و آشغال را حذف نمیکنند. آنها مواد ناخواسته در سیال را حذف میکنند و این ماد گاهی میتوانند محصولات ارزشمندی باشند که بایستی ذخیره شوند. استرینر های سبدی برای نصب در خطوط افقی طراحی شده اند. آنها معمولا برای کاربری سرویس سیالاتی به کار میروند. image

شکل- استرینرسبدی

 استرینر های سبدی معمولا در جایی به کار برده میشوند که ظرفیت دبی بالایی نیاز است. استرینر های سبدی با برداشتن روکش سرویس میشوند که به دسترسی به سبد می انجامد. استرینر های سبدی هم چنین در استایل دوگانه duplexدر دسترس هستند که شامل دو استرینر سبدی و شیر انحرافی است که امکان انحراف دبی را از طریق یک قطعه استرینر فراهم میکند در حالی که قطعه دیگرسرویس میشوند که یک ویژگی حیاتی برای جریان سیالی است که نمیتواند منقطع شود.

چه اختلافی بین صافی filter و استرینر وجود دارد؟

فیلتر وسیله ای است که ذرات را از سیال یا گاز معینی حذف میکند. این شامل سیالی مصرفی برای حذف ذرات از اندازه معین میکرونی است. به عبارتی ساده تر، استرینر نیز یک صافی است، اگرچه از یک ورق پر سوراخ یا توری mesh یا غربالی مشبکیscreenاستفاده میکند تا ذرات بزرگ را از جریان فرایندی حذف کند.

مزیت اصلی استرینر در قابلیت استفاده مجدد آن است. سه سطح از استرینر وجود دارد بر حسب اندازه ذراتی که غربال میکند، درشت coarse ، متوسط medium و ریز fine

دهانه استرینر معمولی

برخی دهانه استرینر معمولی یا اندازه توری در جدول زیر برای تجهیزات متنوع ارائه شده است. اندازه توری یا دهانه، مقدار بیشینه معمول برای عملیات طبیعی است. این اندازه دهانه ها بسته به کاربری متغیر است، البته نباید از مقدار توصیه شده برای نوع خاص هر تجهیز تجاوز کند. مقدار اختلاف فشار در دسترس معمولا حداقل اندازه دهانه را برای توری معین میکند:

 image

میکرون و مش استرینر

اندازه مش در استرینر به چه معناست؟  فهم اندازه مش بسیار سهل است. همه آنچه نیاز دارید شمردن تعداد دهانه ها در یک اینچ توری است. شمار دهانه ها اندازه توری است. پس یک مش 4 به معنی این است که چهار مربع کوچک در عرض یک اینچ خطی از توری وجود دارد. یک مش 100 به معنی این است که 100 دهانه وجود دارد و به همین ترتیب برای سایر اندازه مش ها. وقتی شمارگان توصیف کننده اندازه مش افزایش می یابد، اندازه ذراتی که که گیر می افتند کاهش می یابد.هرچه شماره بالاتر، معادل مواد ریز تر است. اندازه مش معیار دقیقی برای اندازه گیری ذره نیست.

علامت منفی – و مثبت + چه معنایی در توصیف اندازه مش دارند؟

اینجا مثالی ساده از نحوه درک این علامت ها ارائه میشد. یک مش 200- یعنی همه ذراتی که کمتر از مش 200 باشند از میان آن عبور میکنند و 200+ یعنی هم ذراتی که به اندازه مش 200 یا بالاتر باشند، نگه داشته میشوند.

استرینر- توری ها چقدر ریز میشوند؟

این بستگی به ضخامت سیم دارد، اگر بدان بیاندیشید، هرچه بافندگی ریزتر باشد، سیم ها به همدیگر نزدیک تر میشوند، تا بدانجا که هیچ فضایی اصلا وجود نخواهد داشد. بنا به این دلیل ، ذرات ریزتر از 325 مش را معمولا برحسب میکرونی توصیف میکنند.

استرینر- میکرون چیست؟

معیار دیگری برای اندازه گیری ذره است، یک میکرون یک میلیونیم متر یا یک بیست و پنج هزارم یک اینچ است.

نصب استرینر

به دقت همه سطوح ماشینکاری شده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که عاری از عیوب هستند و داخل استرینر بایستی عاری از اشیای خارجی باشد. همه استرینر ها باید با جهتی که در بدنه استرینر نشان دهنده جهت جریان است، نصب شود.

برای نصب استرینر رزوه ای، یک آببند مناسب بایستی در رزوه ها به کار برده شود. برای نصب استرینر های فلنجی، بولت فلنج شده بایستی به خوبی تنگ شده به تدریج با رفت و برگشت در جهت خلاف عقربه های ساعتی، همه بولت هاتنگ شوند.سیستم اکنون میتواند به تدریج تحت فشار قرار گیرد درحالی که نشتی در پیرامون همه اتصالات بررسی میشود. اگر نشتی رخ داد، سیستم را فشار زدایی کرده و روند نصب را از نوع شروع کنید.

جنس استرینر

جنس بدنه استرینر (شامل بولت ها) بایستی معادل با جنس شیر مشخص شده در همان سرویس باشد. جنس توری معمولا از همان جنس قطعات برخوردی(trim) شیر است (برای اغلب سرویس ها فولاد زنگ نزن).

استرینر های دائمی بایستی سبدی داشته باشند که بتواند در حین بهره برداری شست و شوی تمیزکاری شود و برای تمیزکاری به سادگی قابل برداشتن باشد. اگر انسداد قابل توجهی از استرینر مورد انتظار باشد، استرینر باسیتی قابلیت خود تمیز کاری داشته باشد یا این که از نوع داپلکس برای امکان جریان پیوسته سیال تمیز ، استفاده شود.

نگهداری استرینر

هشدار- پیش از برداشتن یا شل کردن هر گونه بوشن، سرپوش یا پلاگ یا روکش روی یک استرینر، دقت مضاعفی به خرج دهید که مطمئن شوید هیچ فشاری در سیستم وجود ندارد. تنها پس از این که سیستم فشار زدایی شده باشد، میتوان استرینر را برای سرویس تخلیه کرد.سرویس در یک استرینر تحت فشار میتواند جراحات جدی یا تخریب مالی به همراه داشته باشد. یک توری استرینر y را میتوان با برداشتن پلاگ در بوشن، سرپوش یا روکش بولت گذاری شده تمیز کرد که امکان تخلیه مواد شل در توری را فراهم میکند. اگر یک blow off valve به استرینر متصل شده باشد، میتوان آن را باز کرد تا به همین نتایج فوق دست یافت.توری استرینر y هم چنین میتواند با برداشتن بوشن، سرپوش یا روکش برای دسترسی به قطعه توری تمیزکاری شود.

استرینر های basket با یک سبد کف بسته شده را میتوان با برداشتن روکش یا سرپوش و بیرون کشیدن توری برای سرویس تمیزکاری کرد. اگر توری استرینر بدن کف باشد، سرپوش blow off را میتوان برداشت با امکان تخلیه و تمیزکاری مانند استرینر نوع y میسر شود.

برای تمیزکردن توری بایستی دقت بخرج داد. پس از برداشتن توری، بایستی آن را در یک محلول تمیزکاری خیساند یا با استفاده از بُرس تمیز کرد. نباید گذاشت مواد به ادم افتاده در توری سخت شوند که آنگاه برداشتن شان مشکل میشود. یک برنامه زمانبندی تمیزکاری برای پیش گیری از انسداد توری ها توصیه میشود.

یک سنجه فشاری نصب شده پیش و پس از استرینر، افت فشار ناشی از انسداد را نشان خواهد داد. این به ایجاد برنامه زمان بندی نگهداری برای تمیزکاری توری استرینر کمک مکیند. توری های یدکی اضافی میتواند در حفظ سیستم برای بهره برداری حین فرایند تمیزکاری سودمند باشد.

نظرات کاربران